13.12.08

LUCIA päivä

Harrastan siis käsitöitä ja niiden ohessa osallistun erilaisiin tapahtumiin.
FOLKHÄLSAN on järjestö, joka toimii ihmisläheisesti ihmisten hyväksi.
Toimintaa johtaa alueittain toiminnanjohtaja, jolla on toimistossa alaisina eri alojen asiantuntijoita ja sitten on muutama vapaaehtoinen avustaja vastuunkantaja. Alueilla on yhteinen katto-organisaatio, jonka pääpaikka on Helsinki. Toimintakieli on ruotsi, mutta suomenkieliset, jotka sietävät puhekielen ovat tervetulleita mukaan toimintaan.
Folkhälsanin tiloissa järjestetään vapaa-ajan toimintaa lapsille ja vanhuksille. On kuntoutusta ja voimistelua, laulua ja muuta harrastusta.
Minä olen kulkenut, ensin äidin kaverina, ja nykyisin pääasiassa itsekseni 'Hobbyklubbenissa'. Se on harrastuskerho, jossa osallistujat tavallaan toteuttavat itseään. Vetäjä hankkii tarvikkeita ja ehdottaa asioita mitä tehdä ja yhdessä suunnitellaan mitä kukin haluaisi tehdä ja miten toteutus hoidetaan.
Minä olen halunnut virkausta joten olen virkannut enkeleitä ja servettirenkaita. Ja sitten olin ruotsinkielisessä työväenopistossa valamassa kynttilöitä.
No miten tämä sitten liittyy Lucia -päivään?
Niin siten että, kun Lucia neito esiintyy tulee suuri joukko ihmisiä katsomaan ja Hobbyklubben levittää tuotoksiaan kansalle myytäväksi.
Minä olin siellä myymässä vetäjän kanssa ja noin puolet myytiin. Sillä lailla kerätään rahaa tarvikkeisiin ja keväisin ollaan ennen yhteinen lounas Kupittaan paviljongissa. Ensi kevääksi suunniteltiin reissu Kemiön Merimuseoon 'Musslan' (Simukka). Loput tavaroita esitetään vielä myytäväksi ensi tiistaina Folkhälsanin järjestämässä JOULUJUHLASSA.

Ei kommentteja: